TEKST Jednolity statutu zmieniony uchwałą z dnia 17 września 2023 r.
STATUT
Razem Rozkodujmy Afazję jest Stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach. (Dz. U. nr 79 poz. 855 z 2001 r. ze zmianami). Celem działalności Razem Rozkodujmy Afazję jest upowszechnianie informacji i pobudzanie świadomości o afazji/dysfazji rozwojowej (niedokształceniu mowy o typie afazji, SLI, alalii, niedokształceniu mowy pochodzenia korowego), zwanej dalej w skrócie afazją rozwojową. Dla skutecznej realizacji celów Razem Rozkodujmy Afazję działa w sposób zorganizowany, w zgodzie z przepisami obowiązującego prawa oraz postanowieniami niniejszego Statutu, który jest podstawowym źródłem praw i obowiązków Stowarzyszenia oraz jego członków.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Razem Rozkodujmy Afazję, zwane w dalszych postanowieniach Statutu Stowarzyszeniem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym i posiada osobowość prawną,
2. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: „RRA”.
§ 2
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej,
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław, ul. Ibn Siny Awicenny 44/7.
§ 3
1. Stowarzyszenie ma prawo tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych służących realizacji celów statutowych.
§ 4
1. Stowarzyszenie może należeć do organizacji krajowych i międzynarodowych na warunkach określonych w ich statutach,
2. Decyzję o przystąpieniu Stowarzyszenia do organizacji krajowych
i międzynarodowych podejmuje Walne Zgromadzenie.
§ 5
- Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Ich treść i kształt graficzny zatwierdza Walne Zgromadzenie.
- Znaki graficzne oraz pieczęcie używane przez jednostki organizacyjne Stowarzyszenia stanowią jego własność.
§ 6
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
- Do realizowania celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym członków Zarządu.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 7
Celem Stowarzyszenia w szczególności jest:
- zrzeszanie osób, których przedmiotem działania lub zainteresowania są terapia oraz wiedza na temat niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy), a także zagadnienia pokrewne,
- upowszechnianie wiedzy na temat niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy) w społeczeństwie, w szczególności w środowisku rodziców, pedagogów, psychologów i logopedów oraz lekarzy, nauczycieli i terapeutów pokrewnych specjalności,
- dążenie do skonsolidowania środowiska specjalistów na rzecz uściśleń formalnych w diagnostyce i nomenklaturze niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy),
- współpraca z organami administracji państwowej oraz stowarzyszeniami w celu zapewnienia dostępu do szybkiej i skuteczniej diagnostyki oraz terapii dla osób
z afazją rozwojową - prowadzenie, wspieranie oraz organizowanie różnych form działalności szkoleniowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz środowiska osób cierpiących na ww. zaburzenia, rodziców, nauczycieli oraz terapeutów prowadzących terapię osób
z niedokształceniem mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniem ekspresji
i rozumienia mowy) dla rozszerzenia wiedzy dotyczącej symptomów tego zaburzenia
i prawidłowego postępowania z osobami z ww. zaburzeniem. - organizowanie i popieranie badań, prac naukowych dotyczących niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy), jak również współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami i stowarzyszeniami,
- prowadzenie działań na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu afazji rozwojowej,
- zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie przepisów edukacyjnych
i orzeczniczych w temacie afazji rozwojowej oraz udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej w tym zakresie. - organizowanie różnych form wsparcia dla osób z afazją rozwojową i ich rodzin, w tym prowadzenie zajęć sportowych.
- pomoc społeczna dla osób z afazją rozwojowa oraz ich rodzin.
- Inne cele wymienione w ustawie o wolontariacie.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie kampanii społecznej mającej na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat afazji rozwojowej poprzez przekazywanie stosownych informacji w środkach masowego przekazu, a także organizację wydarzeń kulturalnych tj. koncerty, wernisaże itp.
- Prowadzenie ogólnopolskiego portalu koncentrującego się na tematyce niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniu ekspresji i rozumienia mowy), którego zadaniem będzie gromadzenie w jednym miejscu informacji o wydarzeniach i działaniach związanych z propagowaniem wiedzy o tym zaburzeniu, jego diagnostyką i terapią oraz skuteczna wymiana tych informacji między specjalistami i rodzicami osób z ww. zaburzeniem,
- występowanie do właściwych organów terytorialnych i administracji państwowej w sprawach dotyczących dostępu do szybkiej oraz skutecznej diagnozy i terapii oraz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec osób z niedokształceniem mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniem ekspresji i rozumienia mowy) do ich możliwości rozwojowych,
- organizacja konferencji umożliwiających spotykanie się specjalistów z różnych dziedzin naukowych, w celu wypracowania wspólnych działań mających poprawić osobom z afazją rozwojową jakość i warunki diagnozy, terapii i kształcenia,
- publikowanie artykułów w prasie specjalistycznej.
- Organizację szkoleń, warsztatów, konferencji, spotkań dyskusyjnych szerzących wiedzę o afazji rozwojowej, oraz diagnozie, terapii i kształceniu osób z afazją rozwojową,
- Wydawanie oraz sprzedaż broszur, reklam, ofert, gazetek oraz plakatów
i kalendarzy dotyczących afazji rozwojowej oraz jej diagnozy, terapii, a także kształcenia osób z afazją rozwojową, - Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu afazji rozwojowej,
- Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie afazji rozwojowej.
- Organizowanie imprez, koncertów, gal, konkursów i innych imprez mających
na celu promocję działalności statutowej Stowarzyszenia. - Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodnie ze statutowymi celami Stowarzyszenia.
- Inne wymienione w ustawie o wolontariacie.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne zamieszkujące na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami, wyrażające chęć wsparcia i realizacji programu Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
Osoby prawne mogą być jedynie członkami wspierającymi Stowarzyszenie.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele stowarzyszenia,
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana
działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela, oraz zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnego porozumienia. - Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze pisemnej uchwały Zarząd Stowarzyszenia, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata na członka Stowarzyszenia. Uchwała Zarządu, którą odmówiono przyjęcia danego kandydata w poczet członków Stowarzyszenia, nie wymaga uzasadnienia i nie podlega zaskarżeniu,
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp.
organizowanych przez władze Stowarzyszenia, - zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących
w Stowarzyszeniu do dnia ustania członkostwa w Stowarzyszeniu.
§ 13
- Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 12 ust. 1 pkt 2 – 5,
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym –
w statutowych władzach Stowarzyszenia, - Członek wspierający jest obowiązany do aktywnego uczestnictwa w pracach stowarzyszenia i realizacji jego celów, regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- Członkowie honorowi i wspierający zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 14
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie
Zarządowi, po uprzednim uregulowani wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia - śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 3 miesiące,
- wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego
orzekającego środek karny, w postaci pozbawienia praw publicznych, - pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku rażącego działania na szkodę
Stowarzyszenia i następującego w wyniku uchwały właściwej władzy Stowarzyszenia.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 orzeka Zarząd. Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
- Kadencja władz Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego paragrafu, trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, spośród nieograniczonej liczby kandydatów,
- Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest na czas nieoznaczony, a jego członkowie
wybierani są przez Walne Zebranie Członków w trybie, opisanym w ustępie 1 niniejszego paragrafu. Kandydat na członka Zarządu nie musi być członkiem Stowarzyszenia, - Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu lub jego śmierci,
- pisemnej rezygnacji,
- wyroku Sądu orzekającego wobec członka Komisji Rewizyjnej środek karny,
w postaci pozbawienia praw publicznych,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3
głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków, - Mandat członka Zarządu wygasa na skutek:
- śmierci członka Zarządu,
- pisemnej rezygnacji, która może nastąpić w każdym czasie i bez ważnego powodu,
- wyroku Sądu orzekającego wobec członka Zarządu środek karny, w postaci pozbawienia praw publicznych,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3
głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania członków
Stowarzyszenia, o ile zachodzi ku odwołaniu ważny powód,
- W przypadkach wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, z przyczyn opisanych w
ustępie 4 niniejszego paragrafu lub wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej
przed upływem kadencji, skład danego organu uzupełniany jest w trybie § 16 statutu
Stowarzyszenia, - Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą zarządzić głosowanie tajne.
§ 17
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dobranych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/ 3 liczby członków pochodzących z wyboru. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało więcej, niż sześć miesięcy, zwykłą większością głosów.
Walne Zebranie Członków
§ 18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia,
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków,
- W sytuacjach wyjątkowych i w sprawach wymagających niezwłocznego zwołania Walnego Zebrania Członków, Walne Zebranie Członków może odbyć posiedzenie drogą telekonferencji za pomocą sieci telefonicznych oraz teleinformatycznych
- Uchwały Walnego Zebrania Członków, o ile statut nie stanowi inaczej, zapadają
w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności:
1) w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 16 ust. 6,
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 19
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne,
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze w terminie określonym w §16,
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad,
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, sekretarz, członkowie,
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania
Członków i powołanych na nim komisji. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, w przypadku braku Zarządu, Komisja Rewizyjna i dotyczy to wszystkich przypadków, kiedy zachodzi taka konieczność
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na umotywowane żądanie co najmniej 5 członków zwyczajnych,
- w przypadkach określonych w ust. 7. pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później, niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi, z zachowaniem postanowień §18 ust.3.,
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane, chyba że chodzi o sprawy, które umotywowanym zdaniem Zarządu wymagają pilnego rozpoznania.
- Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
- W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- określanie głównych kierunków działania i celów Stowarzyszenia,
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia, z uwzględnieniem uwag i zgłaszanych potrzeb danych organów,
- uchwalanie budżetu,
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń – związanych z udziałem w Stowarzyszeniu, jak również ulg i zwolnień od składek czy świadczeń,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów, zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia lub członków jego władz,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu
Stowarzyszenia, w zakresie przewidzianym w niniejszym statucie, - podejmowanie uchwał o przystępowaniu do innych organizacji,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwał we wszelkich – wymagających uchwały, a wniesionych pod obrady sprawach,
- powoływanie doraźnych komisji do załatwiania określonych spraw,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i sposobie przeznaczenia jego
majątku. - udzielenie absolutorium Zarządowi,
Zarząd
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków,
- Zarząd składa się z co najmniej trzech – a maksymalnie czterech członków, w tym
prezesa, zastępcy prezesa i skarbnika, - Prezes Stowarzyszenia kieruje pracami Zarządu .
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż 4 razy w roku.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może tworzyć biuro i zatrudniać
pracowników.
§ 22
Zarząd jest obowiązany zarządzać majątkiem i sprawami Stowarzyszenia oraz spełniać swoje obowiązki ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym – finansowym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, postanowień statutu, regulaminów i uchwał powziętych przez Walne Zebranie Członków.
§ 23
1. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu jest upoważniony Prezes Zarządu lub wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego
upoważnionego członka Zarządu lub innej upoważnionej przez Zarząd osoby.
3. Zarząd Stowarzyszenia może udzielić – osobie sprawującej funkcję kierowniczą Biura – pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do zwykłego zarządu w imieniu Stowarzyszenia.
§ 24
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja programu i celów Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwał Walnego
Zebrania Członków, - określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
- ustalanie budżetu i preliminarzy,
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich, w tym dotyczących przyjęcia
członków i ustania członkostwa w Stowarzyszeniu, - prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
- powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
- powoływanie i likwidacja oddziałów Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
- opracowywanie i składanie sprawozdań z działalności Zarządu na Walnym Zebraniu Członków,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów,
- kierowanie bieżącą pracą i funkcjonowaniem Stowarzyszenia, i zarządzanie jego
majątkiem, - nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia przez Stowarzyszenie jednostek
organizacyjnych lub pomocniczych, dla których Stowarzyszenie będzie organem
prowadzącym, zarządzającym lub nadzorującym, jak również tworzenie spółek prawa handlowego z udziałem Stowarzyszenia, - powoływanie i odwoływanie kadry kierowniczej jednostek organizacyjnych lub
pomocniczych, o których mowa w pkt 15 niniejszego ustępu, - podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych jednoznacznie do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 25
- Komisja Rewizyjna jest jedną z władz Stowarzyszenia powołaną do sprawowania
kontroli nad jego działalnością. - Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.
§ 26
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli i lustracji,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie
stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu, - zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd
w terminie lub trybie ustalonym statutem, - składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę
udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia, bądź w stosunku do każdego
członka oddzielnie, - składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 27
- Przewodniczący lub członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział,
z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu i jego Prezydium. - Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach
Stowarzyszenia .
§ 28
W przypadkach określonych w § 26 pkt 3 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym, niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później, niż 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 29
Majątek Stowarzyszenia mogą stanowić nieruchomości, ruchomości i fundusze będące
własnością Stowarzyszenia.
- Majątek ten przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych.
§ 30
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- opłaty wpisowe i składki członkowskie,dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- dotacje, darowizny, subwencje, dopłaty, dary rzeczowe,
- korzyści z ofiarności publicznej,
- wpływy z działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane
wyłącznie w Banku na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy
uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto. Stowarzyszenie nie przyjmuje wpłat gotówkowych powyżej 15.000 PLN. - Członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd.
- Stowarzyszenie może tworzyć fundacje oraz przystępować do już istniejących
i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową. - Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków Stowarzyszenia, członków organów Stowarzyszenia lub jego pracowników. Ograniczenie to dotyczy także osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani węzłem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz ich członków, członków
organów lub też pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; - wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub
pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie; - zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów,
w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 31
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego:
- w ramach jego działań statutowych mieszczących się w sferze pożytku publicznego określonej w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, za którą pobiera opłaty (wynagrodzenie) od beneficjentów
(lub innego nabywcy – np. urzędu, firmy): - poprzez sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług
w zakresie: – integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób z afazją rozwojową zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa
w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, - poprzez sprzedaż przedmiotów darowizny.
- Dochód z odpłatnej działalność pożytku publicznego przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 7, które są celami pożytku publicznego.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 32
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/ 3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być
przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3. należy załączyć projekt stosownych uchwał. - Uchwalenie statutu lub uchwała o jego zmianie wywiera skutki prawne od chwili jej
podjęcia. - Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział III
Przepisy przejściowe
§ 33
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu
rejestrowego i z upływem tego terminu Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną.
TEKST Jednolity statutu zmieniony uchwałą z dnia 17 września 2023 r.
STATUT
Razem Rozkodujmy Afazję jest Stowarzyszeniem działającym
na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo
o stowarzyszeniach. (Dz. U. nr 79 poz. 855 z 2001 r. ze zmianami). Celem działalności Razem Rozkodujmy Afazję jest upowszechnianie informacji i pobudzanie świadomości
o afazji/dysfazji rozwojowej (niedokształceniu mowy o typie afazji, SLI, alalii, niedokształceniu mowy pochodzenia korowego), zwanej dalej w skrócie afazją rozwojową. Dla skutecznej realizacji celów Razem Rozkodujmy Afazję działa w sposób zorganizowany, w zgodzie z przepisami obowiązującego prawa oraz postanowieniami niniejszego Statutu, który jest podstawowym źródłem praw i obowiązków Stowarzyszenia oraz jego członków.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Razem Rozkodujmy Afazję, zwane w dalszych postanowieniach Statutu Stowarzyszeniem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym i posiada osobowość prawną,
2. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: „RRA”.
§ 2
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej,
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław, ul. Ibn Siny Awicenny 44/7.
§ 3
1. Stowarzyszenie ma prawo tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych służących realizacji celów statutowych.
§ 4
1. Stowarzyszenie może należeć do organizacji krajowych i międzynarodowych na warunkach określonych w ich statutach,
2. Decyzję o przystąpieniu Stowarzyszenia do organizacji krajowych
i międzynarodowych podejmuje Walne Zgromadzenie.
§ 5
- Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Ich treść i kształt graficzny zatwierdza Walne Zgromadzenie.
- Znaki graficzne oraz pieczęcie używane przez jednostki organizacyjne Stowarzyszenia stanowią jego własność.
§ 6
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
- Do realizowania celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym członków Zarządu.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 7
Celem Stowarzyszenia w szczególności jest:
- zrzeszanie osób, których przedmiotem działania lub zainteresowania są terapia oraz wiedza na temat niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy), a także zagadnienia pokrewne,
- upowszechnianie wiedzy na temat niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy) w społeczeństwie, w szczególności w środowisku rodziców, pedagogów, psychologów i logopedów oraz lekarzy, nauczycieli i terapeutów pokrewnych specjalności,
- dążenie do skonsolidowania środowiska specjalistów na rzecz uściśleń formalnych w diagnostyce i nomenklaturze niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy),
- współpraca z organami administracji państwowej oraz stowarzyszeniami w celu zapewnienia dostępu do szybkiej i skuteczniej diagnostyki oraz terapii dla osób
z afazją rozwojową - prowadzenie, wspieranie oraz organizowanie różnych form działalności szkoleniowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz środowiska osób cierpiących na ww. zaburzenia, rodziców, nauczycieli oraz terapeutów prowadzących terapię osób
z niedokształceniem mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniem ekspresji
i rozumienia mowy) dla rozszerzenia wiedzy dotyczącej symptomów tego zaburzenia
i prawidłowego postępowania z osobami z ww. zaburzeniem. - organizowanie i popieranie badań, prac naukowych dotyczących niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy),
jak również współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami i stowarzyszeniami, - prowadzenie działań na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu afazji rozwojowej,
- zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie przepisów edukacyjnych
i orzeczniczych w temacie afazji rozwojowej oraz udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej w tym zakresie. - organizowanie różnych form wsparcia dla osób z afazją rozwojową i ich rodzin, w tym prowadzenie zajęć sportowych.
- pomoc społeczna dla osób z afazją rozwojowa oraz ich rodzin.
- Inne cele wymienione w ustawie o wolontariacie.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie kampanii społecznej mającej na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat afazji rozwojowej poprzez przekazywanie stosownych informacji w środkach masowego przekazu, a także organizację wydarzeń kulturalnych tj. koncerty, wernisaże itp.
- Prowadzenie ogólnopolskiego portalu koncentrującego się na tematyce niedokształcenia mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniu ekspresji i rozumienia mowy), którego zadaniem będzie gromadzenie w jednym miejscu informacji o wydarzeniach i działaniach związanych z propagowaniem wiedzy o tym zaburzeniu, jego diagnostyką i terapią oraz skuteczna wymiana tych informacji między specjalistami i rodzicami osób z ww. zaburzeniem,
- występowanie do właściwych organów terytorialnych i administracji państwowej w sprawach dotyczących dostępu do szybkiej oraz skutecznej diagnozy i terapii oraz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec osób z niedokształceniem mowy o typie afazji rozwojowej (zaburzeniem ekspresji i rozumienia mowy) do ich możliwości rozwojowych,
- organizacja konferencji umożliwiających spotykanie się specjalistów z różnych dziedzin naukowych, w celu wypracowania wspólnych działań mających poprawić osobom z afazją rozwojową jakość i warunki diagnozy, terapii i kształcenia,
- publikowanie artykułów w prasie specjalistycznej.
- Organizację szkoleń, warsztatów, konferencji, spotkań dyskusyjnych szerzących wiedzę o afazji rozwojowej, oraz diagnozie, terapii i kształceniu osób z afazją rozwojową,
- Wydawanie oraz sprzedaż broszur, reklam, ofert, gazetek oraz plakatów
i kalendarzy dotyczących afazji rozwojowej oraz jej diagnozy, terapii, a także kształcenia osób z afazją rozwojową, - Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu afazji rozwojowej,
- Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa w zakresie afazji rozwojowej.
- Organizowanie imprez, koncertów, gal, konkursów i innych imprez mających
na celu promocję działalności statutowej Stowarzyszenia. - Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodnie ze statutowymi celami Stowarzyszenia.
- Inne wymienione w ustawie o wolontariacie.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne zamieszkujące na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami, wyrażające chęć wsparcia i realizacji programu Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
Osoby prawne mogą być jedynie członkami wspierającymi Stowarzyszenie.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele stowarzyszenia,
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana
działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela, oraz zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnego porozumienia. - Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze pisemnej uchwały Zarząd Stowarzyszenia, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata na członka Stowarzyszenia. Uchwała Zarządu, którą odmówiono przyjęcia danego kandydata w poczet członków Stowarzyszenia, nie wymaga uzasadnienia i nie podlega zaskarżeniu,
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp.
organizowanych przez władze Stowarzyszenia, - zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących
w Stowarzyszeniu do dnia ustania członkostwa w Stowarzyszeniu.
§ 13
- Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 12 ust. 1 pkt 2 – 5,
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym –
w statutowych władzach Stowarzyszenia, - Członek wspierający jest obowiązany do aktywnego uczestnictwa w pracach stowarzyszenia i realizacji jego celów, regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- Członkowie honorowi i wspierający zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 14
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie
Zarządowi, po uprzednim uregulowani wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia - śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 3 miesiące,
- wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego
orzekającego środek karny, w postaci pozbawienia praw publicznych, - pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku rażącego działania na szkodę
Stowarzyszenia i następującego w wyniku uchwały właściwej władzy Stowarzyszenia.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 orzeka Zarząd. Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
- Kadencja władz Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego paragrafu, trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, spośród nieograniczonej liczby kandydatów,
- Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest na czas nieoznaczony, a jego członkowie
wybierani są przez Walne Zebranie Członków w trybie, opisanym w ustępie 1 niniejszego paragrafu. Kandydat na członka Zarządu nie musi być członkiem Stowarzyszenia, - Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu lub jego śmierci,
- pisemnej rezygnacji,
- wyroku Sądu orzekającego wobec członka Komisji Rewizyjnej środek karny,
w postaci pozbawienia praw publicznych,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3
głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków, - Mandat członka Zarządu wygasa na skutek:
- śmierci członka Zarządu,
- pisemnej rezygnacji, która może nastąpić w każdym czasie i bez ważnego powodu,
- wyroku Sądu orzekającego wobec członka Zarządu środek karny, w postaci pozbawienia praw publicznych,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3
głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania członków
Stowarzyszenia, o ile zachodzi ku odwołaniu ważny powód,
- W przypadkach wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, z przyczyn opisanych w
ustępie 4 niniejszego paragrafu lub wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej
przed upływem kadencji, skład danego organu uzupełniany jest w trybie § 16 statutu
Stowarzyszenia, - Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą zarządzić głosowanie tajne.
§ 17
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dobranych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/ 3 liczby członków pochodzących z wyboru. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało więcej, niż sześć miesięcy, zwykłą większością głosów.
Walne Zebranie Członków
§ 18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia,
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków,
- W sytuacjach wyjątkowych i w sprawach wymagających niezwłocznego zwołania Walnego Zebrania Członków, Walne Zebranie Członków może odbyć posiedzenie drogą telekonferencji za pomocą sieci telefonicznych oraz teleinformatycznych
- Uchwały Walnego Zebrania Członków, o ile statut nie stanowi inaczej, zapadają
w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności:
1) w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 16 ust. 6,
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 19
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne,
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze w terminie określonym w §16,
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad,
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, sekretarz, członkowie,
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania
Członków i powołanych na nim komisji. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, w przypadku braku Zarządu, Komisja Rewizyjna i dotyczy to wszystkich przypadków, kiedy zachodzi taka konieczność
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na umotywowane żądanie co najmniej 5 członków zwyczajnych,
- w przypadkach określonych w ust. 7. pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później, niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi, z zachowaniem postanowień §18 ust.3.,
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane, chyba że chodzi o sprawy, które umotywowanym zdaniem Zarządu wymagają pilnego rozpoznania.
- Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
- W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- określanie głównych kierunków działania i celów Stowarzyszenia,
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia, z uwzględnieniem uwag i zgłaszanych potrzeb danych organów,
- uchwalanie budżetu,
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń – związanych z udziałem w Stowarzyszeniu, jak również ulg i zwolnień od składek czy świadczeń,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów, zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia lub członków jego władz,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu
Stowarzyszenia, w zakresie przewidzianym w niniejszym statucie, - podejmowanie uchwał o przystępowaniu do innych organizacji,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwał we wszelkich – wymagających uchwały, a wniesionych pod obrady sprawach,
- powoływanie doraźnych komisji do załatwiania określonych spraw,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i sposobie przeznaczenia jego
majątku. - udzielenie absolutorium Zarządowi,
Zarząd
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków,
- Zarząd składa się z co najmniej trzech – a maksymalnie czterech członków, w tym
prezesa, zastępcy prezesa i skarbnika, - Prezes Stowarzyszenia kieruje pracami Zarządu .
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż 4 razy w roku.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może tworzyć biuro i zatrudniać
pracowników.
§ 22
Zarząd jest obowiązany zarządzać majątkiem i sprawami Stowarzyszenia oraz spełniać swoje obowiązki ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym – finansowym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, postanowień statutu, regulaminów i uchwał powziętych przez Walne Zebranie Członków.
§ 23
1. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu jest upoważniony Prezes Zarządu lub wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego
upoważnionego członka Zarządu lub innej upoważnionej przez Zarząd osoby.
3. Zarząd Stowarzyszenia może udzielić – osobie sprawującej funkcję kierowniczą Biura – pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do zwykłego zarządu w imieniu Stowarzyszenia.
§ 24
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja programu i celów Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwał Walnego
Zebrania Członków, - określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
- ustalanie budżetu i preliminarzy,
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich, w tym dotyczących przyjęcia
członków i ustania członkostwa w Stowarzyszeniu, - prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
- powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
- powoływanie i likwidacja oddziałów Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
- opracowywanie i składanie sprawozdań z działalności Zarządu na Walnym Zebraniu Członków,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów,
- kierowanie bieżącą pracą i funkcjonowaniem Stowarzyszenia, i zarządzanie jego
majątkiem, - nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia przez Stowarzyszenie jednostek
organizacyjnych lub pomocniczych, dla których Stowarzyszenie będzie organem
prowadzącym, zarządzającym lub nadzorującym, jak również tworzenie spółek prawa handlowego z udziałem Stowarzyszenia, - powoływanie i odwoływanie kadry kierowniczej jednostek organizacyjnych lub
pomocniczych, o których mowa w pkt 15 niniejszego ustępu, - podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych jednoznacznie do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 25
- Komisja Rewizyjna jest jedną z władz Stowarzyszenia powołaną do sprawowania
kontroli nad jego działalnością. - Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.
§ 26
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli i lustracji,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie
stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu, - zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd
w terminie lub trybie ustalonym statutem, - składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę
udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia, bądź w stosunku do każdego
członka oddzielnie, - składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 27
- Przewodniczący lub członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział,
z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu i jego Prezydium. - Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach
Stowarzyszenia .
§ 28
W przypadkach określonych w § 26 pkt 3 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym, niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później, niż 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 29
Majątek Stowarzyszenia mogą stanowić nieruchomości, ruchomości i fundusze będące
własnością Stowarzyszenia.
- Majątek ten przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych.
§ 30
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- opłaty wpisowe i składki członkowskie,dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- dotacje, darowizny, subwencje, dopłaty, dary rzeczowe,
- korzyści z ofiarności publicznej,
- wpływy z działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane
wyłącznie w Banku na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy
uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto. Stowarzyszenie nie przyjmuje wpłat gotówkowych powyżej 15.000 PLN. - Członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd.
- Stowarzyszenie może tworzyć fundacje oraz przystępować do już istniejących
i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową. - Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków Stowarzyszenia, członków organów Stowarzyszenia lub jego pracowników. Ograniczenie to dotyczy także osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani węzłem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz ich członków, członków
organów lub też pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; - wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub
pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie; - zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów,
w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 31
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego:
- w ramach jego działań statutowych mieszczących się w sferze pożytku publicznego określonej w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, za którą pobiera opłaty (wynagrodzenie) od beneficjentów
(lub innego nabywcy – np. urzędu, firmy): - poprzez sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług
w zakresie: – integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób z afazją rozwojową zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa
w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, - poprzez sprzedaż przedmiotów darowizny.
- Dochód z odpłatnej działalność pożytku publicznego przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 7, które są celami pożytku publicznego.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 32
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/ 3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być
przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3. należy załączyć projekt stosownych uchwał. - Uchwalenie statutu lub uchwała o jego zmianie wywiera skutki prawne od chwili jej
podjęcia. - Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział III
Przepisy przejściowe
§ 33
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu
rejestrowego i z upływem tego terminu Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną.